Zsámbéki Zichy Miklós Általános Iskola

Hétvége - B/Páros hét következik

2024. Április. 27, Szombat - Névnap: Zita

Inkluzív oktatás – Egyenlők a sokféleségben

Továbbképzési tapasztalatok – Malaga, Spanyolország

Idén nyáron kilenc résztvevő egyikeként lehetőségem volt részt venni egy tanárképző workshopon az Inkluzív oktatás - egyenlők a sokféleségben címmel a spanyolországi Malagában. A résztvevők mind európai iskolák tanárai vagy pszichológusai voltak, Portugáliából, Németországból, Horvátországból, Észtországból és Magyarországról. A tanfolyam az iskolánk által 2020-ban elnyert 2020-1-HU01-KA101-077993 számú  Erasmus+ pályázatunk keretében valósulhatott meg, a Plus Project Asosiación szervezet szervezésében, egy nagyon rátermett, felkészült pszichológus hölgy, Sarah vezette.

Bővebben: Inkluzív oktatás – Egyenlők a sokféleségben

Erasmus+ projektek a Zsámbéki Zichy Miklós Általános Iskolában

https://dontbemybullybemypeer.wordpress.com/ 

Don’t be my bully, be my peer! – avagy: Ne a bántalmazóm, a társam legyél!

Az előzmények

Tavaly ősszel valamelyik reggel éppen két kolléganőmmel, Michaliczky Katalinnal és Uhrinyiné Hajdú Etelkával beszélgettünk a zsibongóban – a szokásos kora reggeli „kihogyvan-milyenvoltahétvége” témában, amikor igazgató asszonyunk, Kovács Mária beviharzott az ajtón és egyenesen felénk szárnyalt: De jó, hogy itt vagytok, lányok, éppen rátok van szükségem! – ezzel a mondattal indult el az a folyamat, amely két évre meghatározza majd a Zichy angolos tanulóinak és tanárainak elkövetkező napjait.

A hír egyébként, ami ennyire fellelkesítette igazgató asszonyunkat, az volt, hogy a Budakeszi Nagysándor József Gimnázium, - amely híres folyamatosan futó Erasmus+ programjairól – éppen általános iskolát keres török partneriskolájuk számára a következő évben esedékes pályázati partnereként. A két iskola közötti jó kapcsolatnak hála, lehetőséget kaptunk, hogy megismerkedjünk leendő török partneriskolánk tanáraival, akik tavaly novemberben meg is látogatták iskolánkat, ekkor meg is állapodtunk az együttműködésről és arról, hogy iskolánk vállalja el a projekt koordinátori szerepét. Itt kell köszönetet mondanunk Baumgartner Szilvia tanárnőnek, aki hathatós segítsége nélkül sokkal nehezebb dolgunk lett volna, és Yasemin Özlem Durmaz tanárnőnek, aki hatalmas munkát végzett a pályázat megírásakor. Szilvia bátorított minket arra is, hogy ne csak a két évre szóló török-magyar együttműködési pályázaton, hanem az egy éves, tanári továbbképzéseket támogató pályázaton is induljunk. Így is tettünk, és most elmondhatjuk, hogy mindkét pályázaton, amelyen indultunk, nyertünk is. De mi is ez a két pályázat?

A partnerségi együttműködésről

A nagyobb, nemzetközi pályázat két évre szóló együttműködésre szól, négy partneriskola (rajtunk kívül a Hayme Ana Kiz Anadolu Imam Hatip Lisesi, Törökország, az Agrupamento de Escolas de São João da Talha, Portugália, és a Liceul Pedagogic Bod Peter, romániai iskola) részvételével. A téma az iskolai bántalmazás (bullying) megelőzése és kezelése, ehhez kapcsolódóan a részt vevő gyerekek havonta egy projektfeladatot készítenek el, s ezt feltöltik a projekt Twinspace oldalára. Részvételük, munkájuk, szorgalmuk, tanulmányi eredményük is pontot ér, a pontverseny legjobb 9 diákjának pedig lehetősége van arra, hogy nemzetközi utazásokon vegyen részt, és meglátogathassa a partner iskolák országait. A projekt négy féléven át tart, az első félév a szervezésé-tervezésé és az online projektfeladatoké (ez a vírushelyzet miatt most szinte ideális), majd a következő 3 félév alatt 4 ún. mobilitásra – utazásra – kerül sor. Egyszer mi leszünk a fogadó intézmény, a három ország tanárai és diákjai jönnek majd hozzánk, majd háromszor pedig utazunk, a projektben meghatározott ütemterv szerint. Ezt az ütemtervet a vírushelyzet miatt természetesen rugalmasan kell kezelnünk, akkor tudunk csak elindulni (és fogadni is), ha a részt vevő gyerekek és pedagógusok egészségét ez nem veszélyezteti.

A résztvevők

A projektben az aktuálisan 7-8. évfolyamos, angol nyelvet tanuló gyerekek vesznek részt egyéni jelentkezés és szülői engedély alapján. Mivel az Európai Unió az utazást, szállást, biztosítást, étkezést is fizeti, a gyerekeknek (és családjaiknak) nem kell fizetniük az utazásért, sem a fogadás során felmerülő programokért. A hozzánk érkező partnereink szállásának biztosítása sem terheli a családokat, hiszen az ő szállásköltségüket is fedezi az elnyert támogatási összeg.

A részt vevő pedagógusok

Szerencsénk volt, mert Uhrinyiné Hajdú Etelka német tanárnő elvállalta, hogy részt vesz a projektek megvalósításában. 2004-ben Michaliczky Katalin angoltanárnővel együtt Comenius-projektben vettek részt az iskola részéről, így hatalmas nemzetközi (és tanítási) tapasztalatát kész volt a projektek szolgálatába állítani. A projektek másik pillére Bőhmné Sallai Krisztina biológia-földrajz szakos tanárnő, akiről kevesen tudják, hogy angol szakot is végzett, így nem csak lelkesedése, szakmai tapasztalata, hanem nyelvtudása is hatalmas segítség. A projektek koordinátora Bárdosi Zsuzsa idegennyelvi munkaközösség-vezető, angolnyelv-tanár, aki szintén jelentős nemzetközi tapasztalattal járul hozzá a projektek sikeréhez.

A projekt jelentősége

Hatalmas lehetőségnek tartjuk, hogy ezek a gyerekek világot láthatnak, megismerhetnek más kultúrákat, barátságokat szőhetnek, élő idegen nyelvet tanulhatnak és használhatnak korosztályukhoz illő, toleráns, nyitott környezetben. Sokuk életében először fog pl. repülni is. A jelenlegi 7. osztályosok után jövő januártól a jelenlegi 6. évfolyamos angolosok „léphetnek be” a programba, nekik előkészítő feladatokat kell majd jelentkezésük után elkészíteniük, ezzel szereznek jogosultságot a következő év szeptemberétől, hogy a mostani nyolcadikosok megüresedő helyére lépjenek, s ők is utazhassanak, így egyszerre három évfolyam számára nyújtunk nemzetközi projektben tapasztalatokat. Biztosak vagyunk benne, és azért dolgozunk, hogy életük meghatározó, pozitív élménye várjon rájuk az Erasmus+ projekt keretében. A projekt eseményeiről beszámolunk majd itt, a Zsámbéki Polgár hasábjain is.

A második pályázat

Másodikként említett pályázatunk időrendben tulajdonképpen az első: 2020. januárjában, szintén Baumgartner Szilvia javaslatára fogtunk bele abba a pályázatírásba, amely nem a gyerekek, hanem az őket tanító pedagógusok nemzetközi továbbképzését hivatott segíteni.

Ehhez először meg kellett állapítani azokat a területeket, amelyek fejlesztéséhez úgy éreztük, szükségesek a nemzetközi tapasztalatok. Végül a hihetetlenül széles nemzetközi képzési palettáról olyan releváns, hiánypótló képzéseket találtunk, amelyek segítenek elérni a következő céljainkat: az SNI-s, BTMN-es, nehéz szociokulturális háttérrel rendelkező gyermekek integrált oktatását-nevelését úgy biztosítsuk, hogy számukra olyan alapokat, tanulási technikákat, támogatási formákat nyújtsunk, amelyekkel megelőzhetőek a tanulási kudarcok, motivációvesztés, a később jelentkező korai iskolaelhagyás, illetve az integrált oktatás színvonalának emelésével a gyerekek tehetségüket sikeresebben tudják kiaknázni, sikerélményekhez jussanak, motivációjuk erősödjön, felismerjék az iskolai teljesítmény és jövőbeli karrierjük közötti összefüggést, hogy a nyolc osztály elvégzése után esélyük legyen érdeklődési körüknek megfelelő középiskolában folytatni.

Szeretnénk továbbá, hogy nemzetközi jó gyakorlatokat tudjunk meghonosítani a tanári kiégés, stresszkezelés, és egészségügyi problémák megelőzése területén. Ezzel összefüggésben mind a tantestület, mind a szülői szervezet részéről megfogalmazódott az igény, hogy a magatartási problémák kezelésére, illetve okainak megszüntetésére hatékony iskolai programot tudjunk kialakítani, ehhez szintén fontos, hogy megismerkedjünk olyan nemzetközi gyakorlatokkal, amelyek tapasztalatait hazahozva, a tantestülettel megismertetve hiánypótló lépéseket tudnánk tenni.

Az iskolai agresszió és bántalmazás megelőzése és kezelése területén is jól hasznosíthatónak véljük mindhárom továbbképzést - úgy gondoljuk, hogy harmonikusabb, a számukra megfelelő tanítási módszereket használó, az SNI-BTMN-s gyerekek számára is sikerélményt nyújtó iskolai légkör megteremtésével, a relaxációs technikák megismertetésével és a világhírű Észt - Finn oktatási modell mélyebb megismerésével sokat tehetünk a feszültségek csökkentéséért, a tanulás sikeressé tételéért - amely nem csak tanáraink, tanulóink és szüleik, de helyi közösségünk és országunk közös érdeke is.

Látható, hogy az elnyert két Erasmus+ program tökéletesen illeszkedik és remekül kiegészíti egymást, eredményeiket szeretnénk széles spektrumon folyamatosan publikálni, elérhetővé és hozzáférhetővé tenni más, a környéken működő iskolák és pedagógusaik számára is.

Nemzetközi projektmegbeszélés

WordArt-ban készült projektfeladat

A KA229-es partnerség logója


 

Itt vagy: Home Erasmus+