Zsámbéki Zichy Miklós Általános Iskola

Órarend: B/Páros hét

2024. Május. 16, Csütörtök - Névnap: Botond, Mózes

Inkluzív oktatás – Egyenlők a sokféleségben

Továbbképzési tapasztalatok – Malaga, Spanyolország

Idén nyáron kilenc résztvevő egyikeként lehetőségem volt részt venni egy tanárképző workshopon az Inkluzív oktatás - egyenlők a sokféleségben címmel a spanyolországi Malagában. A résztvevők mind európai iskolák tanárai vagy pszichológusai voltak, Portugáliából, Németországból, Horvátországból, Észtországból és Magyarországról. A tanfolyam az iskolánk által 2020-ban elnyert 2020-1-HU01-KA101-077993 számú  Erasmus+ pályázatunk keretében valósulhatott meg, a Plus Project Asosiación szervezet szervezésében, egy nagyon rátermett, felkészült pszichológus hölgy, Sarah vezette.

 A tanfolyam tematikáját úgy alakították ki, hogy a résztvevők gyakorlati tapasztalataira és a  tudásmegosztásra összpontosítson. Ennek érdekében a kurzus számos olyan tevékenységet tartalmazott, amelyek lehetővé tették egyes feladatok több oldalról való feldolgozását, bemutatását, illetve több tantárgy esetén való felhasználását is. Gyakran kellett más helyébe képzelnünk magunkat, történetet elmesélni egy másik (a gonosz) szereplő szemszögéből, nem a domináns kezünkkel írnunk, bekötött szemmel rajzolnunk, hogy átérezzük a fizikai vagy mentális nehezítettséggel élő gyerekek nehézségeit. A program elég sűrű volt, de lehetőségünk nyílt kulturális programokon is részt venni, például malagai városnézésen, vagy Ronda és más kulturális helyszínek meglátogatására.

A program keretében Sarah olyan témákban tartott foglalkozásokat, mint az inkluzív oktatás filozófiája és alapelvei, a terület aktuális trendjei és a speciális igényű diákok tanításának módszerei. A résztvevőknek emellett lehetőségük nyílt arra is, hogy megvitassák egymással a napi pedagógiai munkájuk során felmerülő nehézségeket, kihívásokat, illetve az ezekre adott megoldásaikat, elképzeléseiket.

A workshop gyakorlati tevékenységeket is tartalmazott, például szerepjátékokat, szimulációkat és esettanulmányokat. Ezek a tevékenységek lehetőséget biztosítottak nekünk arra, hogy fejlesszük az inkluzív oktatással kapcsolatos ismereteinket, és hogy tudásunkat valós környezetben is tudjuk majd alkalmazni.

A legfontosabb azonban, hogy rengeteg gyakorlattal, játékkal, ötlettel lettem gazdagabb, módszertani ötlettáram gazdagodott, és mivel mindenféle területről különböző szakos kollégák voltak a csoporttársaim, azt is megtapasztalhattam, milyen sokoldalúan lehet az egyes ötleteket felhasználni a különböző tantárgyak tanítása során. Ugyanaz a játék (pl. kincskereső) használható idegennyelv-órán, történelmen, matematikán, rajz- és magyarnyelv-órán, minimális adaptációval.

A tanfolyam végén lehetőségünk volt arra, hogy a kurzuson elhangzottakra reflektáljunk, és megosszuk gondolatainkat és ötleteinket Sarah-val és a többi résztvevővel. A megbeszélések során kiderült, hogy az európai pedagógusok számára nagyon fontos terület az inkluzív oktatás, mert minden gyermeknek hatalmas szüksége van arra, hogy képességeinek, érdeklődésének, tudásszintjének és egyéni ritmusának megfelelő módon tanulhasson, akár online, akár jelenléti oktatás keretében. A tanfolyamon nem csak az inkluzív oktatás fontossága és a befogadó társadalom építésének szükségessége derült ki egyértelműen, hanem a tanárok felkészültségének szükségessége és az oktatási rendszer felelőssége is ennek megvalósításában.

Nagyon fontosnak tartom, hogy lehetőségünk nyílt arra is, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki a különböző országokból származó kollégáinkkal. Nagyon érdekes volt megismerni az észt, német, horvát iskolai rendszert a kollégáink bemutatása alapján – a portugál oktatási rendszerről már voltak ismereteim a párhuzamosan futó Erasmus+ partnerségi projektünknek köszönhetően, ahol partnerünk egy portugál iskola tanári csapata és diákjai. Velük már többször, több mobilitáson találkoztunk, és 2022 májusában tanulóinkkal együtt meglátogathattuk iskolájukat Lisszabon mellett. Ez felbecsülhetetlen tapasztalat volt, amely lehetővé tette diákjaink számára is, hogy jobban megértsék a különböző kultúrákat és nézőpontokat. Ugyanez mondható el a spanyolországi tanártovábbképzésről is: nagyon jó érzés volt, hogy felkészültségben, módszertani és digitális ismeretekben egyáltalán nem vagyunk lemaradva az európai átlag iskolákban tanító pedagógusoktól, és „nem vagyunk egyedül”, hiszen minden tanár a miénkhez hasonló kihívásokkal szembesül, amikor befogadóvá kell varázsolnia egy osztályt, egy kurzust, vagy egy iskolát.

Összefoglalva: az Erasmus+ által finanszírozott, "Inkluzív oktatás - egyenlők a sokféleségben" című, a spanyolországi Malagában megrendezett tanárképző workshop hihetetlenül hasznos élményt jelentett minden résztvevő számára, de nekem különösen.

Az előadások, gyakorlati tevékenységek és kulturális látogatások révén alapos ismereteket szerezhettünk az inkluzív oktatásról és a befogadó társadalom építésének fontosságáról. Hazajövetelem után, most, hogy már öt hónapja használom a tanultakat a napi gyakorlatom során, azt látom, hogy az osztályokban erősödik az elfogadás, kevesebbet „bántják” egymást a gyerekek, így a kiegyensúlyozottabb, jobb légkörben történő tanítás hatására a gyerekek is nyugodtabbak, jobban oda tudnak figyelni a tanulásra.

Bárdosi Zsuzsa angol nyelvtanár



 

Itt vagy: Home Erasmus+ Inkluzív oktatás – Egyenlők a sokféleségben